Ny uke, nytt møte, nok en time som kunne blitt brukt mer produktivt. Du sitter der umotivert og rastløs mens møtelederen sakte går gjennom PowerPoint-presentasjonen fylt fra topp til bunn med tusenvis av alt for lange setninger. Du kjenner mobilen dirre i lommen og vet du ikke har tid til dette nå. Som leder skal du hjelpe andre, inspirere og inkludere, samtidig som dine faste gjøremål skal fullføres.

Tiden strekker ikke til. Du løper raskere, dagene er kortere og det settes større krav til ledere og medarbeidere enn tidligere. I hvert fall føles det slik.

Den hyppige bruken av uttrykk som «endringsledelse», «revolusjon» og «utviklingstakt i arbeidslivet» gjør at det er lett å tenke at endring er noe nytt vi mennesker må lære å forholde oss til, men det stemmer selvfølgelig ikke.

 

En verden i konstant utvikling

Vi hopper 2518 år tilbake i tid og befinner oss i antikkens Hellas, hvor vi hører filosofen Heraklit si: «Ingenting i livet er konstant foruten endring». Han forstod at naturen, samfunnet og mennesket alltid vil være i bevegelse, eksemplifisert med et annet sitat av han; «Du kan ikke gå ned i den samme elven to ganger».

Hva kan Heraklit ha opplevd som gjorde at han kom fram til disse refleksjonene? Kanskje var det en bekjent av han som klagde på utviklingen i samfunnet, slik som innføringen av det helt nye systemet kalt «demokrati», der du måtte tilpasse deg etter felleskapet. Kanskje kjente Heraklit på en frustrasjon over å hele tiden måtte komme opp med noe nytt som filosof, hvis han fremdeles skulle bli sett på som nytenkende og interessant. Uansett hva det var, er det i hvert fall ingen tvil om at også han måtte forholde seg til endring i dagliglivet.

Hvis vi zoomer litt ut og ser på det hele i et større perspektiv, er ikke endringstakten vi opplever i dag en <re>volusjon, men en del av en <e>volusjon som går litt og litt raskere. Akkurat som at evolusjonsteorien sier at det er de sterkeste artene som overlever, er det de lederne og selskapene som evner å utvikle seg og tilpasse seg omgivelsene som overlever i dagens marked.

Under istiden førte en rekke mutasjoner til at brunbjørner i Irland utviklet hvit pels, noe som gjorde at de lettere klarte å jakte på sel. De tilpasset seg omgivelsene og ble markedsdominerende. Et eksempel på hvordan det kan gå når man ikke tilpasser seg omgivelsene er «navnebroren» til den brune kodiakbjørnen, selskapet Kodak. I 1996 hadde Kodak to tredjedeler av fotofilm-markedet, men når digitaliseringen inntok markedet klarte de ikke å holde følge med omgivelsene, og i 2012 måtte selskapet etter en lang kamp for å overleve søke konkursbeskyttelse.

 

Reptilhjernen redder deg

I midtre del av hjernen har vi mennesker, i likhet med veldig mange andre livsformer, en mandelformet del kalt amygdala, eller «reptilhjernen».

Denne delen styrer de instinktive funksjonene som skal til for at vi overlever. Både livsviktige funksjoner som å puste og holde riktig hjerterytme, men også hvordan vi forholder oss til situasjoner som oppleves som stressende eller truende.

Se for deg at du på jobb må ta en avgjørelse mens du er under et press. Da er det lett å la reptilhjernen ta over og instinktivt velge den samme løsningen du har valgt med suksess tidligere, fordi det er det tryggeste og enkleste der og da; Minste motstands vei.

Dette kan føre til at vi går oss fast i et spor og ikke evner å plukke opp endringer i omgivelsene våre. Som en ansatt i Kodak en gang sa; «Hvem ønsker vel å se på bilder på en TV-skjerm?» Ved å utfordre oss til å gjøre ting annerledes kan vi utvikle oss til å bedre takle endringene i omgivelsene, slik som Kodak ikke klarte, eller skaffe oss et konkurransefortrinn, slik som i tilfellet med isbjørnene.

Så hva kan du gjøre for å overstyre reptilhjernen, tenke og ta avgjørelser basert på mer enn bare instinkt og erfaring, noe som vil utvikle deg, teamet ditt og selskapet?

 

  1. Tilpass deg forholdene, uten å forvente at forholdene tilpasser seg deg. Endringene i omgivelsene vil aldri tilpasse seg til dine ønsker, så eneste måten å ikke bli utdatert på er å akseptere at det er du som må gjøre tilpasningen. Ved å være fleksibel og åpen for endring, og løsrive deg fra urimelige forventninger til dine kollege og kunder vil du stå bedre rustet til å takle uforutsette situasjoner.
  2. Lytt og vær nysgjerrig. Jo mer erfaring du har, desto lettere er det å instinktivt ta avgjørelser basert på hva som har fungert tidligere. Lytt til de rundt deg og vær åpen for at ny læring og inspirasjon kan komme fra alle hold og personer. Dette er særlig viktig når du snakker med personer som tenker helt annerledes enn deg selv. Det er der nøkkelen ligger for at du lærer noe nytt.
  3. Utfordre deg og tren jevnlig. Ved å trene over tid, hvor du øver på å bli bedre ved å ta til deg nye impulser og kunnskap for så å sette det ut i praksis, vil du skape positive langvarig atferdsendring. Det er krevende for både ledere og medarbeidere å utfordre seg selv og tre ut av komfortsonen, men det er da vi vokser og utvikler oss.

Du er nødt til å kontinuerlig utvikler deg for å være en effektiv lytter og en inspirerende formidler. Jo mer erfaring og ansvar, jo viktigere er det at du holder deg i form. En måte å gjøre det på er å komme på en av workshopene vi tilbyr i Oslo for ledere.

Ta en titt på vår oversikt, og finn den som passer deg best, eller se hvilke programmer vi tilbyr for ledere de neste månedene.

Ønsker du å vite mer om oss kan du lese vår historie, eller ta kontakt om du lurer på noe.

 

– Sebastian

Kategorier: Ledelse