I følge ordboka er folkeskikk «(uskrevne) regler for hvordan en ter seg i omgang med andre”. Enkelt forklart er det det samme som å kunne oppføre seg.

 

Hvor ble det av folkeskikken?

Folkeskikk er noe de aller fleste av oss lærer som barn, både fra foreldre, lærere og andre vi ser opp til. Vi lærer hvordan vi viser takknemlighet, ydmykhet og respekt ovenfor andre, så hvorfor er det da så mange av oss som virker å glemme det som voksne, både privat og på jobb?

Det er lett å finne forklaringer (eller unnskyldninger) på hvorfor vi i jobbsammenheng ikke alltid viser oss fra vår mest høflige side, og ofte er tidspress en av hovedfaktorene. Vi skal jobbe på en annen måte enn før, vi opplever et høyere tempo, høyere forventninger, større konkurranse, og vi skal alltid være tilgjengelig. Men er det en god nok unnskyldning til å legge fra oss det vi har lært?

Vi mennesker tolker for ofte observert atferd hos andre som et tegn på personligheten deres, og ungår å se at atferden blir påvirket av ytre faktorer, et fenomen som i psykologien kalles «fundamental attribusjonsfeil». Dette gjør at vi sannsynligvis ikke er klar over at vi kan oppfattes som overlegne eller uhøflig, når vi selv vet at årsaken er at vi bare har litt dårlig tid akkurat nå. Som oftest er ikke dette et problem med personer som kjenner deg godt, men for nye relasjoner kan dette bety et dårlig førsteinntrykk det er vanskelig å endre.

 

Vanlige irritasjonsmomenter

I Dale Carnegie har jeg hatt gleden av å jobbe tett med ledere og medarbeidere i over et tiår nå. De aller fleste er utrolig dyktige og hyggelige folk, men likevel opplever jeg stadig at jeg i ulike kontekster blir irritert over situasjoner hvor personer bryter med det jeg mener går under normal høflighet.

Selv om jeg ofte trår feil selv, har jeg tatt meg friheten til å liste opp noen eksempler hvor jeg opplever at mange kunne ha godt av å vise litt mer folkeskikk på jobb:

 

  • Når du er i et møte, ikke sitt og tast på telefonen
  • Det er heller ikke høflig å ta en telefon som ringer, bare for å si «beklager, jeg kan ikke prate nå» – hverken mot den som ringer eller de andre møtedeltakerne
  • Når du først må si «jeg ringer deg tilbake»; ring tilbake
  • Hils og si «Ha det» til personer, selv når du ikke har tid til å slå av en prat
  • Når du har automatisk svar på e-post eller SMS, følg opp personen etterpå, slik den automatiske responsen sa
  • Stopp opp, se de i øynene og lytt når personer snakker til deg

 

Det er du selv som vinner på å gjøre små endringer

Å bli flinkere til å vise folkeskikk på jobb er ikke bare noe du gjør for de rundt deg, det er deg selv det gagner mest. Det hjelper deg i ulike settinger, både i møtet med kunder og medarbeidere.

Et godt arbeidsmiljø med en positiv kultur bidrar til både økt trivsel og økt produktivitet, og salg og kundebehandling handler stadig mindre om å selge, og mer om å skape gode relasjoner og kundeopplevelser.

Men det å skape varig endring er ingen enkel prosess, og det er lett å falle tilbake til gamle handlingsmønstre. Det viktigste er å bli flinkere til å reflektere over egne handlinger og egen atferd, og hvordan det påvirker andre. Stopp opp, flytt fokuset over fra deg til de du er med, og ta ansvar for din egen fremtoning.

Det som også kan hjelpe, er å benytte seg av noen av Dale Carnegies tilnærminger for gode relasjoner, for eksempel:

  1. Kritiser ikke, døm ikke, klag ikke
  2. Vær oppriktig interessert i andre mennesker
  3. Vær en god lytter. Oppmuntre andre til å snekke om seg selv
  4. Smil
  5. Få den andre personen til å føle seg betydningsfull – og gjør det oppriktig

Hvis du vil se alle punktene eller trenger hjelp med å huske dem, kan du laste ned en PDF med alle tilnærmingene, samt oversikt over tilnærminger for et godt lederskap og for et effektivt samarbeid.

 

Avslutningsvis

Det er ikke nødvendigvis mye som skal til for å skape et bedre inntrykk hos andre, som vil påvirke ditt eget image og troverdighet, og endre hvordan andre samhandler med deg.

Derfor foreslår jeg at i tillegg til nyttårsforsetter om flere timer på treningsstudio og sunnere matvaner, setter vi som mål å gjøre 2018 til året hvor vi behandler hverandre med større respekt, ved å roe ned og ta tilbake folkeskikken.

Det koster så lite, men utbyttet er enormt.

 

Hvis du ønsker å lære mer om blant annet ledelse, kommunikasjon og stresshåndtering, kan du komme på et av våre mange gratis seminarer for ledere i Oslo.

Ønsker du å vite mer om oss kan du lese vår historie, eller ta kontakt om du lurer på noe.

 

– Grete

Kategorier: Stresshåndtering