Vi i Dale Carnegie er alltid takknemlige over hvor ofte vi får muligheten til å møte dyktige og interessante ledere, talenter og medmennesker. På et program i regi av oss er det som oftest ikke bare deltakerne som lærer noe gjennom trening og ny kunnskap, vi lærer også veldig mye av dem. En person jeg har hatt gleden av å jobbe sammen med og lært mye av er Helene Hallre. For noen måneder siden fikk jeg igjen sjansen til å møte henne, denne gangen i Danmark hvor hun nå jobber, og som alltid var det utrolig interessant å få høre hennes tanker rundt lederrollen, jobben i København og Aarhus, og alt annet.

Ledertalentet

Helene har gjort sin karriere i Carlson Rezidor Hotel Group og innehar nå stillingen hotelldirektør for Radisson Blu Scandinavia Hotel, Aarhus. Til tross for sin unge alder har hun allerede gjort seg svært bemerket som leder; I 2012 vant hun prisen “Young leader of the year” ved Radisson Blu Plaza Hotel i Oslo, i 2014 ble hun kåret til «Årets unge leder» i hotell- og reisebransjen av HSMAI og HRR, og i 2016 ble hun kåret til det tredje største ledertalentet i Norge i E24s «Ledertalentene».

Helene er en person det er lett å like. Hun er ekstremt dedikert, utfordrer seg selv til å prøve nye veier for å motivere andre, og bygger trygge team rundt seg. En annen ting som kjennetegner Helenes lederskap er at hun ser viktigheten i å ha klare målsetninger og forventninger, både for seg selv og sine medarbeidere.

Det viktigste for meg som leder er å skape en arena der kollegaer og ansatte er kjent med forventningene, målene og mulighetene på arbeidsplassen. Dette kan jeg kun oppnå gjennom god dialog med de rundt meg.

«Godt lederskap» skal jo skape suksess både for menneskene og økonomien i et selskap. Jeg tror at nøkkelen ligger i å balansere mellom målrettet økonomisk styring og inkluderende lederskap, der de ansatte føler seg sett og hørt, og vet hva som er forventet av dem og hva de kan forvente av meg.

Som hotellsjef er mitt personlige og vårt felles team-mål å skape gode og minnerike opplevelser for våre gjester. Det vil gjøre at de ønsker å komme tilbake, og med det skape positive resultater og god omtale for virksomheten. Hvis vi skal klare det, må vi ha engasjerte medarbeidere, og jeg tror dette kommer gjennom tydelig og gode målsettinger.


Utvikle seg videre som leder

I 2012 gikk Helene programmet Kommunikasjon og lederskap, et program rettet mot ledere som ønsker å heve sine prestasjoner ved å bli tryggere, lede mer effektivt og kommuniserer tydeligere. Programmet går over 12 samlinger på like mange uker, og Helene gikk programmet sammen med 30 andre ledere fra bransjer som IT, finans og handel.

Programmet Kommunikasjon og lederskap ble en viktig del av min utvikling som leder, og jeg tror den største effekten av programmet var at jeg møtte et så variert knippe av mennesker som alle hadde en utrolig spennende historie, og mye å fortelle. Det har bidratt til å gjøre meg oppriktig interessert i de rundt meg, noe jeg bygger mye av mitt lederskap på i dag.

For å oppnå ønskede resultater jobber deltakerne i programmet opp mot spesifikke mål som de setter selv, i samarbeid med ledertrenerne. Disse målene jobber de med fra dag én, både sammen med andre deltakere under samlingene, men ikke minst i praksis på arbeidsplassen.

Mitt personlige mål var knyttet til «time-management», samt at jeg skulle nå et salgsmål for min avdeling. Det var gøy å arbeide med et mål som inkluderte flere enn meg selv. Det gav et godt resultat, og vi nådde til slutt målet vårt. Personlig har jeg som et resultat av mitt mål blitt mye mer oppmerksom på eget tidsbruk, prioritering, og viktigheten og styrken av å være god på å delegere, for så å glede seg over å se andre vokse med oppgavene.

Kommunikasjon og lederskap skiller seg ut fra andre ledelsesprogrammer, fordi det er en ‘trening’ og ikke et kurs. Alle deltakere er på scenen hver gang vi samles og deler sine resultater og utfordringer med hverandre, og det gjøres i trygge rammer hvor vi backer hverandre opp. Men viktigst av alt er det som skjer mellom samlingene, det arbeidet du selv legger i treningen – det er det som gir de vedvarende resultatene.

Helene er en leder som setter høye krav til seg selv, så det var interessant å høre hvilken lærdom hun tok med seg, utover det som har med mål og målsettinger å gjøre, da jeg spurte henne om hva som var det viktigste hun lærte gjennom programmet.

Det viktigste jeg lærte var at jeg ble kjent med meg selv som leder. Jeg tror jeg vokste som leder av å gi meg selv tid til å tenke på hvorfor jeg gjorde som jeg gjorde og tenke på nytteverdien i de arbeidsoppgavene jeg gav meg selv og andre. Jeg fikk en tro på eget lederskap og ble sikrere i min egen rolle som leder. Det handler ikke om å være den som kommer med alle svarene, men å lede de rundt meg til å finne de riktige løsningene. Personlig har dette gjort at jeg har funnet en bedre ro og balanse i forhold til arbeid og fritid.

Jeg lytter mer enn jeg snakker som leder i møter og er mer bevisst på å inkludere alle som er med. Jeg tror at alle har noe å komme med og noe å bidra med, og ser på de rundt meg som samarbeidspartnere for at vi skal kunne oppnå våre felles mål. En viktig del av min lærdom var å stille åpne spørsmål og gjennom det forstå tanken bak de valgene vi tok så vi kunne finne gode løsninger og nå våre mål.


Fortsettelsen

Helene startet å jobbe i Danmark som hotellsjef for det ikoniske hotellet Radisson Blu Royal Hotel i København, etter å ha jobbet i sju år ved Norges største hotell, Radisson Blu Plaza Hotel i Oslo. Etter å ha jobbet i København i et snaut halvt år flyttet hun på seg igjen, denne gangen til Aarhus. Der jobber hun nå som hotelldirektør for Radisson Blu Scandinavia Hotel Aarhus, et hotell som de siste 10 årene har blitt kåret til «Det beste hotellet i Danmark utenfor København», og som blant annet er kjent for sin fantastiske beliggenhet ved siden av populære ARoS Kunstmuseum. En ting er sikkert, og det er at uansett hvilket land du jobber i og hvilket språk du snakker, er god kommunikasjon alfa omega for å lykkes som leder. Helene har sin egen klare idé om hva som kjennetegner god kommunikasjon.

For meg er god kommunikasjon bygget på vennlighet, ærlighet og respekt for hverandre i samtale. Det tror jeg gjelder både i samtale med gjester og kolleger.

Unge ledere har som oftest veldig reflekterte tanker rundt lederskap og lederrollen, og Helene er definitivt ikke et unntak. Det er imponerende hvor mye hun har oppnådd i sin relativt korte karrière, og jeg er personlig ikke i tvil om at hun kommer til å fortsette å utvikle seg selv og oppnå suksess med Radisson Blu Hotel i fremtiden også. Mest av alt er Helene en person som får de rundt seg til å føle seg hørt og verdsatt, en egenskap som er gull verdt i alle kontekster, ikke bare på jobb.Jeg ønsker Helene lykke til videre med alle sine prosjekter, og gleder meg allerede til neste gang vi får slått av en prat!

Hvis du synes Kommunikasjon og lederskap høres interessant ut kan du ta kontakt for mer info, lese mer om vårt neste program som starter 25. januar, eller komme på et seminar som vi arrangerer hver måned, hvor du blant annet får et bedre innblikk i hvordan vi jobber. 

– Ellen

Kategorier: Ledelse

Relaterte innlegg

Ledelse

Den fødte leder dissekert

Hvem er den første personen du tenker på når du hører uttrykket «den fødte leder»? Obama? Jeanne D’Arc? Din egen sjef? De har kanskje alle vist seg å være gode ledere, men ble de født Les mer …

Ledelse

Imposter syndrome – Når du føler deg som en bedrager på arbeidsplassen

Føler du noen ganger at du ikke er så flink som de rundt deg tilsynelatende tror? At alle andre mestrer jobben sin, mens du ikke helt vet hva du skal gjøre? At du fikk jobben Les mer …

Ledelse

Femti, feit og ferdig eller feig og feilinformert?

Du har sikkert hørt om «femti, feit og ferdig» tidligere. Uttrykket som, satt på spissen, sier at du etter fylte femti år er så godt som ferdig i arbeidslivet. Ikke bokstavelig talt fordi du er Les mer …