Det skjer hver eneste gang, uansett om det er en uke, en måned, eller et år siden sist besøk. Jeg merker det med en gang jeg kommer inn døra hos kunden; stemningen, felleskapsånden, ønsket om å hjelpe og spille hverandre god, latteren. Det virker som om den positive kulturen sitter i veggene hos dem. Jeg er så heldig at jeg har en håndfull slike kunder, som har klart å bygge en kultur som bidrar til å løfte motivasjonen og humøret til de ansatte.

Organisasjonskultur defineres ofte som de felles verdiene, normene og virkelighetsoppfatningene ansatte i en organisasjon har. Kulturen henger tett sammen med arbeidsmiljøet, og har et selskap eller en bedrift en positiv organisasjonskultur, vil det føre til motiverte og engasjerte ansatte, som igjen vil være et konkurransefortrinn det er vanskelig for andre å etterligne. Motsatt kan en negativ organisasjonskultur holde et selskap tilbake ved å skape umotiverte ansatte, høyt sykefravær og høy turnover.

Det er derfor ingen tvil om at en positiv kultur på arbeidsplassen er noe både ledere og medarbeidere naturlignok ønsker, men hvem har ansvaret for å skape den?


Tre ulike personlighetstyper

Kulturen er ikke noe som kan bestemmes på et styremøte, eller som ledelsen kan diktere. Kulturen er noe som utvikles over tid som et resultat av hvordan enkeltindivider tenker, kommuniserer og handler. Noen ganger befinner vi oss i et miljø hvor kulturen går på akkord med våre egne verdier, normer og oppfatninger, og det er da lett å legge skylden for dette over på andre, eller på selskapet som helhet. Men det forbedrer sjeldent situasjonen.

Kulturen der vi jobber er ikke noe som skjer oss, men noe vi selv påvirker og er en del av. Så for å bruke en klisjé stjålet fra en nå avdød popstjerne, bør vi starte med personen i speilet.

Hvis vi tenker oss at det finnes tre ulike personlighetstyper som reagerer ulikt på kulturen rundt seg, hvilken person er du?

– Kulturfølgeren

Dette er personer som absorberer og følger organisasjonskulturen, uansett hva de egentlig mener om den. De tenker at kulturen er noe utenfor sin kontroll, og at deres jobb er å så godt som mulig passe inn i den allerede fastsatte måten å tenke og handle på.

“When in Rome, do as the Romans do”.

– Kulturfremmeren

Som med kulturfølgerne er dette personer som følger kulturen i selskapet passivt, men de skiller seg ut på ett punkt. Mens følgerne så godt det lar seg gjøre overser positive og negative aspekter ved kulturen, holder hodet lavt og munnen lukket, nøler ikke kulturfremmerne med å ytre sin mening.

De er bevisste på miljøet rundt seg, og kan klage på kulturen hvis de ikke liker den, eller skryte over den hvis det motsatte er tilfellet, til både samboer, venner og kolleger.

– Kulturskaperen

Den siste personlighetstypen er kulturskaperen. Dette er personer som ikke bare er oppmerksomme på hvordan kulturen i selskapet er, men som tar tak, og jobber med å forbedre og opprettholde den.

De tar initiativ til å skape et godt arbeidsmiljø, som er inkluderende og virker motiverende. De, som kulturfremmerne, fungerer som fanebærere for selskapets gode organisasjonskultur, men når ting ikke er slik de mener det bør være, starter de alltid med å spørre seg selv «hva kan jeg gjøre?».


Alle kan bidra med noe

Jeg er så heldig at jeg er en de del av en fantastisk kultur i Dale Carnegie. Jeg har kolleger i fra hele verden som deler tips og inspirasjon, og som jobber for å skape et miljø og et selskap hvor alle er stolte over å jobbe. Klokken 01:00 natt til første desember fikk jeg følgende mail fra en kollega i Gøteborg:

Hej Ellen, vaknade med en klump och kom på att jag missat att skicka mail. Här kommer det i alla fall samt bilder för workshop 🙂

Se också TED talk med Uri Hassan samt köp boken Talk Like Ted

Största kramen och förlåt för miss!
Magnus

Magnus er en kulturskaper av rang, som bygger en kultur og et arbeidsmiljø rundt seg som bidrar til at kolleger gleder seg til å komme på jobb, eller til å lese epostene sine. For meg gjorde hans mail at jeg startet neste dag på jobb med et ekstra stort smil om munnen, og hans boktips er et jeg har delt videre med andre.

Alle kan ikke være kulturskapere, alltid. Men alle kan gjøre noe positivt for kulturen der de jobber, noen ganger. En god start kan være å gjøre noe så enkelt som å gi dine medarbeidere litt ekstra oppmerksomhet, en hjelpende hånd når det trengs, annerkjennelse for den jobben de gjør, eller bare et varmt smil. Videre, og kanskje viktigst av alt, bør vi ikke blindt godta det når noe virker skadende for kulturen. Vi må tørre å ta tak i det når vi ser at noe ikke fungerer eller er destruktivt, selv om det kanskje er «slik det alltid har vært».

Dette høres kanskje noe filantropisk ut, men ikke glem at du selv er en del av den kulturen du er med på å skape, og at den innsatsen du legger ned dermed gagner deg selv også. Det vil påvirke både selskapets og ditt teams resultater, samt din egen velferd på arbeidsplassen.

Hvor aktiv vil du være i å forme dine omgivelser og din fremtid?

 

Hvis du ønsker å lære mer om blant annet ledelse, kommunikasjon og stresshåndtering, kan du laste ned et av våre mange gratis norske og engelske White Papers.

Ønsker du å vite mer om oss kan du lese vår historie, eller ta kontakt om du lurer på noe.

Ellen

 

 

Kategorier: Kommunikasjon