Jeg satt akkurat i et møte med en leder hos en stor kunde av oss. Temaet for møtet var at de ville ha oss til å gjennomføre en workshop om hvordan de fremover kan jobbe effektivt i matrise, hvordan få til gode samarbeid, og hvordan de kan gå fra mentaliteten «min» til «vår» kunde.  Workshopen skulle vare i en time. (Én time!) Gjennom 16 års erfaring med å jobbe med ledere og prestasjonsutvikling har jeg i hvert fall kommet fram til en ting.

Folk samarbeider med folk de liker. Folk kjøper av folk de liker. Medarbeidere har tillit til ledere de liker.

Så spørsmålet, før alle problemstillingene over, blir «er du en person som folk liker?» og videre, «hva kan du gjøre for at folk skal like deg bedre?» Her er noen ideer:

1) Ønsker du å nå et økonomisk mål, trenger du å være god på relasjoner
Lederskapsfilosofien til Dale Carnegie har et stort fokus på relasjoner. Derfor møter vi noen ganger på motargumenter som «men det holder jo ikke bare å være trivelig, man må være målfokusert også». Ja, for å nå mål trenger vi å vite hvilke mål vi vil nå, og ha en plan for hvordan vi skal komme dit. Som regel er målene på et kollektivt nivå, ikke på individnivå. Det vil si, vi trenger å jobbe sammen med andre for å nå dem. Du kan være ekstremt målfokusert, men hvis du ikke får med deg folk, kommer du ikke til å nå målet uansett.

2) Ønsker du å lykkes med salget, kommer du lenger ved å være god på relasjoner
Tenk gjennom markedet du selv er i. Produkter og tjenester blir generelt likere og likere, kvaliteten er ofte ganske lik, og det samme gjelder teknologien. Så med mindre du har et produkt som er helt unikt, er det ikke produktet/tjenesten som er virksomhetens største konkurransefortrinn. Det er de som jobber der.

Det som skiller selskaper fra hverandre er personen bak produktet/tjenesten. Er personen ålreit? Gir personen meg en god følelse?

Flere og flere av våre kunder er opptatt av å være rådgivere for sine kunder (fordi markedet krever det). Men hvem tar imot råd av en de ikke liker? Å være en god rådgiver, langt utover kun den faglige ekspertisen, handler om hvorvidt du klarer å bygge tillit, og klarer å sette deg inn i kundens perspektiv.

3) Ønsker du å lykkes som leder, trenger du å være god på relasjoner
Hva kjennetegner mennesker som er gode på relasjoner? De fleste av oss tenker alt for mye på oss selv. Å være gode på relasjoner handler i stor grad om å holde sitt eget ego under kontroll, og å være raus overfor andre. Noe som kan gi oss en pekepinn på hvordan vi ligger an er å stille oss spørsmål som:

  • Ser jeg situasjonen ut fra den andre personens perspektiv, eller mitt eget?
  • Tenkte jeg på den personens beste nå, eller mitt eget?
  • Fokuserte jeg på at vi skal skape resultater sammen, eller konsekvensene for meg hvis vi når/ikke når målene våre?
  • Bruker jeg et inkluderende språk, snakker om «oss» og «vi», eller sier jeg «jeg» og «dere»?
  • Når sist spurte jeg en medarbeider «Hva kan jeg hjelpe deg med?»
  • Når var sist jeg selv ba om hjelp, og dermed viste en person at jeg stoler på den, og har tillit til den?

Vi mennesker tar en del kognitive snarveier, og en av dem er å tenke veldig kategorisk. «Enten så er man en god leder, eller så er man ikke det». «Han er ekstrovert, hun er introvert». Det gjør det lettere for oss å prosessere informasjon, samtidig som det er en litt feilaktig måte å se på en del egenskaper på. I stedet for kategorier, la oss heller se for oss en skala hvor vi kan befinne oss ulike steder på den skalaen. På samme måte er det med relasjoner.

Det er ikke sånn at vi enten er gode på relasjoner, eller så er vi ikke det – og hvis vi ikke er det, så er vi dømt til å ikke være det resten av livet.

Det vi kan gjøre er å tilegne oss nye vaner, og flytte oss litt bortover på skalaen. Gjøre små nye tilnærminger i relasjon til andre mennesker. For eksempel stille litt flere spørsmål enn vi prater selv, være litt mer nysgjerrig neste gang vi er i samtale med andre, uten å overta samtale selv. Det er ofte små grep som kan gjøre store forskjeller.

Ønsker du å lære mer om hvordan du kan skape resultater sammen med andre, kan du melde deg på en av våre gratis seminarer

-Ellen

 

Kategorier: Ledelse